mozilla-nl-dev

Re: [Mozilla-nl-dev] Mozilla-NL: 1.6b

From: Bart Kuik
Subject: Re: [Mozilla-nl-dev] Mozilla-NL: 1.6b
Date: Sun, 04 Jan 2004 23:07:02 +0100

Martijn Ras schreef:

H die Mozillanders,

De vertaling voor versie 1.6b is zojuist gepubliceerd.

Ziet er goed uit!

een paar bugjes waar ik na een korte inspectie op gestuit ben:

- tekststrings zijn vaak te lang. Bij 'voorkeuren' verdwijnt er vaak een stukje van de rechterkant van het venster en passen sommige strings niet in de lijst aan de linkerkant. Ik weet niet of het lokalisatie-framework van Mozilla hier een oplossing voor heeft (sommige talen gebruiken nu eenmaal langere woorden), maar in een zelfgemaakte Nederlandse installer van bv Firebird is het denk ik wel mogelijk om een paar waarden in de source aan te passen waardoor de vensters wat breder worden (hier zou ik wel uit kunnen komen denk ik, plus dat ik binnenkort de volledige versie van Visual C++ voordelig via school kan krijgen)

Paar kleine typo's en andere onvolkomenheden
- Voorkeuren->Privacy&Veiligheid->Pop-ups : 'als po-up onderdrukt is' : mist een 'p' - Voorkeuren->Hoofdwachtwoorden : Het gaat voor zover ik na kan gaan maar om één wachtwoord, dus : 'Hoofdwachtwoord' - Voorkeuren->Composer->Werkbalken : rechtsonder staat 'breng naar de voorkant'. 'naar voren' lijkt me netter. - iets naar boven : "H. Lijn". 'Horizontale. Lijn" lijkt me netter, als dat niet past is "Hor. Lijn" denk ik iets duidelijker. - (hoort bij eerste punt, maar is toch iets te storend om te laten zitten) : Voorkeuren->Mail&Nieuwsgroepen->Vensters : de zin 'Selecteer de vensterindeling...' is te lang waardoor de radiobuttons buiten beeld komen en functionaliteit verloren gaat. 'Gewenste vensterindeling voor mail' komt niet te gebiedend over, en is een stuk korter - Voorkeuren->Chatzilla : Onderste deel ('Tekensetvercijfering') komt buiten beeld te vallen

En verder nog een puntje uit de Gnome HIG (Human Interface Guidelines) waar ik het eigenlijk wel mee eens ben (niet van directe noodzaak, maar toch): - Onderstreepte letters voor sneltoetsen moeten altijd brede letters zijn, anders is de onderstreping niet duidelijk. Bijvoorbeeld bij 'beeld' in het hoofdmenu kan de 'd' beter als sneltoets dienen dan de 'l''. Het streepje onder de 'l' had namelijk net zo goed een stofje op het beeldscherm kunnen zijn, onder de 'd' zou het onmiskenbaar een streepje geweest zijn.

ps ik draai Mozilla met het 'Modern' thema onder Windows 2000

Bart