Re: Verslag vergadering 1 lms

From: Rudy Gevaert
Subject: Re: Verslag vergadering 1 lms
Date: Mon, 27 May 2002 20:38:08 +0200

On Mon, May 27, 2002 at 07:10:01PM +0200, address@hidden wrote:
> We zouden drie modules geven. Inleidingsles, Desktop en Server. Deze
> indeling is gebaseerd op Windows cursussen die zij geven. Het aantal
> lessen ligt nu vast. De promotiecampagne is gelanceerd. Ik had de indruk
> dat hoe meer lessen we gaven, hoe liever. Wat ze zeker wouden vermijden
> was dat we in tijdsnoot zouden geraken, vandaar dat het aantal lessen zo
> hoog ligt. Ik heb zelfs nog een beetje moeten aandringen om die
> inleidingsles tot één te beperken. Ge kunt toch moeilijk gedurende 6 uur
> over GNU leuteren... :)

Idd, toen ik deze mail voor de eerste las, had ik zo het gevoel dak we
heeeeeeeel veel werk gingen hebben.   Maar nu ik eraan denk, we gingen
we gewoon veel werk hebben en weinig tijd om alles te geven.

> [...]
>  - Configuratie van de Mandrake box. We mogen er niet vanuitgaan dat
> iedereen graag zoekt. Er moet dus bijvoorbeeld uitgelegd worden hoe je de
> achtergrond aanpast en zo van die zaken. We moeten goed beseffen dat ook
> mensen aanwezig zullen zijn die geen ICT coördinatoren zijn. Gewone
> geïnteresseerde leraren zijn ook welkom.
>  - De command line: de verschillende basiscommandotjes zouden dus niet in
> de inleidingsles uitgelegd worden maar hier. Op dit moment kan de server
> die we willen opzetten in het spel komen (zie verder)...

Imho is het nog steeds beter  in de eerste les een kleine inleiding te
geven in de commandline...  toch minstens pico uitleggen, wat de root
is. enz...

>  - Applicaties. Zeer belangrijk. Komt er dus op neer om
> vervangingsproducten voor windows software te zoeken.
>    + StarOffice met enkele voorbeelden van wat je ook in word/excel kan
> doen.
>    + Gimp, ook "grondig" zodat ze niet meer naar Photoshop hoeven te
> grijpen.

Webben een boek van Gimp in de kelder :)

>    + Een programma om websites te bouwen (ik denk aan bluefish en/of
> quanta plus).
>    + Een modem instellen: denk eraan dat niet iedereen telenet of adsl
> heeft.

*g* les 1: winmodem? buiten... :)

>    + Printer/Scanner instellen.
>    + Octave en GNU plot: er zullen waarschijnlijk ook leerkrachten
> wiskunde tussen zitten. Kent er iemand toevallig een symbolisch algebra
> packet onder GNU licentie? Zou ook zeer interessant zijn.
>    + Ik zou ook een inleiding LaTeX geven, gewoon dat de mensen weten dat
> het bestaat en wat het is (Zodat ik de opmerking niet meer krijg: "Ah ja,
> LaTeX. Geef dat ook maar als dat nodig is om je configuratie files te
> bewerken.").

Ik wil dit wel doen, kheb toch al een latex cursus geschreven :) Geert
jij mag dat ook geven hoor :)

> [...]
>  - Installatie van de Debian distributie.
>  - File server.
>  - Firewall + distribueren van internetconnectie naar alle computers
> achter het netwerk.
>  - Printserver.
>  - DHCP.
>  - 486 ombouwen tot XTerminal.
>  - De rest vermelden maar niet te diep op ingaan.
>  - We moeten er rekening mee houden dat we veel vragen van het type:
> "Onder windows kan ik... hoe onder linux?" zullen krijgen. Ook het
> simultaan installeren van software op verschillende computers zou ergens

Gaspard, ge zou eens moeten vragen naar een deel van die windows
cursussen.  We kunnen ons daar voornamelijk op basseren en dan weten we
ook wat ze van ons verwachten :)

> De totale duur van één les is drie uur. Hierbij is één pauze van een
> tiental minuten inbegrepen en geen twee, zoals we voorzien hadden. Volgens
> hen is één pauze voldoende. We worden gewaarschuwd dat leraren moeilijke
> mensen zijn om les aan te geven :)

Maar ja, ik ben een bofh... clickety click

> Tijd: de lessen zouden in Januari -- Februari -- begin maart gegeven
> moeten worden. Ik ben normaal gezien beschikbaar in die periode, Geert jij
> ook zeker? Maar de rest? Zeker de inleidingsles en een deel van de Desktop
> lessen zullen tijdens de examens vallen.

Hmm dat is dus heel wat minder... zie verder

> De verschillende lessen mogen ook niet telkens op dezelfde dag van de week
> vallen. Er mogen maximaal twee lessen op één week gegeven worden. De
> woensdag namiddag is ideaal maar ik heb hen gezegd dat dit waarschijnlijk
> niet mogelijk was wegens het niet beschikbaar zijn van de PC klas. Ze

wo middag no can do, niemand kan nu al zeggen of hem dan les heeft...

> zeiden echter dat ze officiëel PC klassen kunnen huren op de unief maar ik
> betwijfel dat die van Geert daaronder valt. We zouden echter wel de
> inleidingsles op een woensdag namiddag kunnen zetten...

Wat zijde met en pc klas zonder linux? :)

> Maximaal 12 personen worden toegelaten tot de cursus.
>
> De CD's worden door hen geleverd. Zij hebben dat voorgesteld. Waarom dan

Branden ook? *g*

> weigeren. Het copiëren van de cursus, het promoten van de lessen en heel
> de logistieke rompslomp is voor hun rekening. Wij moeten voor een
> degelijke cursus, een computerklas en de lessen zorgen.
>
> Met de prijs gingen ze accoord: 3*7*90=1890 euro. Ze hebben echter wel

Hmm gingen wij niet 90 euro per 60 min vragen? Nu ja voor mij is het
goed, hoewel dat bedrag maal 3 wel cool zou zijn *g* :)

> facturen nodig. Daarom het voorstel dat wij voor die prijs dingen aankopen
> en laten factureren op hun naam.

Np, ik zal het wel opdoen :)

> Dode lijnen: de cursus zou tegen december af moeten zijn. Ik stel voor om

np

> eens samen te komen eind augustus. Tenzij meerdere stemmen opgaan om
> direkt na de examens al een vergadering te beleggen? Pas op die
> vergadering zou de taakverdeling besproken worden. Onderschat het
> schrijven van een cursus niet. De bedoeling is echt wel dat die mensen aan
> de hand van die cursus hun schoolnetwerk kunnen opzetten.

Best na de examens, wnat in augustus ben ik bezig met tweede zit en dat
boekje van overleven is ook nog niet af

> En nu: hou jullie vast:
> Met het idee van een server zijn ze in principe accoord maar het probleem
> is dat zij in het zelfde schuitje zitten als de zeus! Geen access naar
> buiten! ('k heb dus weer tien minuten naar straffe verhalen van 't ARC
> mogen luisteren...) Daarom dat die server ergens op een hoge school
> (kahosl) zou staan. De computer zouden wij bovendien moeten leveren.

Hmm das dus wel minder :(, plus het feit dat wij ze moeten leveren.
Als het nu nog op de rug ging staan, maar op een vreemde school, waar ge
niet zomaar kunt binnenlopen als er iets is.

Ik sta daar negatief tegenover (vanuit voorzitter standpunt), de enige
oplossing is hem op de RUG plaatsen.

Ik wil wel eens vriendelijk aan het ARC gaan vragen.  Of Geert kan die
misschien niet in uw bureau staan? :)

> Positief is dat op die hogeschool misschien minder griekse goden namen al
> ingenomen zijn. Ze hebben al nieuwsgroepen specifiek voor ICT
> coördinatoren, dus dat zou niet meer op die server moeten staan. Alleen
> het inloggen nog...

Nieusgroepen of forum?  Nieuwsgroepen zijn voor dat soort dingen niet
geschikt.

> Met deze triestige noot eindig ik deze mail en wens jullie allemaal een
> prettige examentijd toe.

Allessins keep up the good work!

Wat ik nog wou zeggen:
de inleidingsles neem ik voor mijn part en een paar stukken van de
server (installatie en apache wil ik wel doen), mits de goedkeuring van
Geert :)  commandline zal ik ook doen met de hulp van Bert (Bert mag ook
met meer dingen helpen ofcourse)

Kheb eens gekeken op de kalender en de examens beginnen 13/1 ein stoppen
8/02.  De nog redelijk vroeg.

De inleidingsles kan ik eventueel voor 6/01 geven, de week ertussen is
het inhaalweek, dus dan kan het ook niet.

Maar dat spreken we best allemaal op de volgende vergadering af.

Wat vindt iedereen van 26 juni savons? of 27 juni smorgens?  Of in de
week van de proclamatie

Rudy
--
Rudy Gevaert - address@hidden  - http://www.zeus.rug.ac.be
keyserverID=24DC49C6 -  http://www.webworm.org

First Law of Socio-Genetics: Celibacy is not hereditary.