Re: GNU/Linux voor middelbare scholen

From: Bruno Van Den Bossche
Subject: Re: GNU/Linux voor middelbare scholen
Date: Mon, 9 Dec 2002 19:22:58 +0000 (UTC)

Glad Deschrijver (address@hidden) wrote:
> On Wed, 04 Dec 2002 14:12:30 +0100
> ftack <address@hidden> wrote:

[snip]
> gebruik van de slechte Microsoft formaten aanwakkeren, of toch op zijn
> minst handhaven.  Ik vind dat het dringend tijd wordt dat er een open

Of een overgang toelaten? :-)
't is maar hoe je het bekijkt natuurlijk.

> [...]
> moeten er dan programma's gemaakt worden die deze formaten ondersteunen.
> Dit is de enige manier om van die Microsoft-rommel vanaf te geraken.  Er
> bestaan onder KDE (en onder GNOME waarschijnlijk ook) al programma's die
> hetzelfde doen als Word en consoorten (ik weet niet hoe goed ze het doen,
> want ik heb ze nog niet nodig gehad) en waarschijnlijk veel beter zijn
> dan OpenOffice.org aangezien de programmeurs hun tijd niet verloren hebben
> met het ondersteunen van de Microsoft-formaten.  Er bestaat heden ten dage

Euhm, het bestandsformaat van OpenOffice.org is eigenlijk gebaseerd op xml.
Het zijn gezipte (gzip? weet het niet meer van buiten en ben te lui om het op
te zoeken) xml-bestanden.  En een open standaard, de specificaties zijn
helemaal open.  (_Open_Office :-))

> ook een wysiwyg tekst-editor genaamd AbiWord (daar hebben ze wel de fout
> gemaakt om Microsoft Word trachten te ondersteunen), welke de tekst opslaat
> onder een XML-formaat en bovendien ook werkt onder Windows.  Ik heb dat
> programma ook nog niet uitgetest (wegens niet nodig, LaTeX doet alles goed

Imvho scoort OpenOffice.org hier beter dan AbiWord (qua MS-compatibel) en hun
bestandsformaat is even open en op xml gebaseerd

> genoeg, mijn artikels maak ik in tex, mijn slides ook, tabellekes heb ik
> nog niet moeten maken), maar dit is toch onze beste kans om het Microsoft
> Word-formaat trachten te vervangen door iets anders.  Als wij de potentiële
> gebruikers van GNU/Linux kunnen overhalen om AbiWord te gebruiken, dan
> hebben ze het extra voordeel dat hun documenten nog steeds beschikbaar
> blijven voor de personen die hardnekkig vasthouden aan windows (deze moeten
> enkel Abiword voor windows installeren, en de documenten zullen allemaal
> optimaal kunnen bekeken worden, wat niet kan gezegd worden van de
> [...]

Hier volg ik je niet helemaal.
OpenOffice.org bestaat er voor de meeste platformen, heeft een open
bestandsformaat en en is in staat de meeste MS-documenten te openen...
Ik zie niet direct wat AbiWord als voordeel heeft? (althans geen voordeel dat
OpenOffice.org niet heeft)

> Persoonlijk erger ik mij dood aan de traagheid van StarOffice (om
> eerlijk te zijn moet ik zeggen dat ik StarOffice gebruik aangezien ik
> OpenOffice.org nog niet geïnstalleerd gekregen heb op mijn pc).  AbiWord
> ziet er op het eerste zicht veel beter en sneller uit (doet wel alleen
> maar aan tekstverwerking).

De verschillen tussen StarOffice en OpenOffice.org zijn vrij groot.  En hoewel
OpenOffice.org nog relatief lang neemt om te laden is het eens geladen meer dan
behoorlijk snel.

> Groot gelijk.  Maar je moet dan wel degelijke office suites voorstellen,
> en geen rommel als StarOffice, die nog trager en nog slechter is dan de
> echte Office.  Misschien is het eens tijd om KWord, KSpread e.a. eens
> uit te testen of hun equivalenten voor GNOME.

Dezen zijn imho voor "proffesioneel" gebruik nog iets te beperkt.  Ook hier
scoort OpenOffice.org imho beter.  Voor thuisgebruik voldoen ze denk ik wel.
(Zoals al in de thread gemeld is, welke thuisgebruiker gebruikt immers 10% van
de mogelijkheden van MS-Office?)

[snip]

mvg.
Bruno