Re: [Glms-hackers] Linuxcursus

From: Gaspard
Subject: Re: [Glms-hackers] Linuxcursus
Date: Mon, 19 Jan 2004 20:58:59 +0100 (CET)

Dag Koen,

On Sat, 17 Jan 2004, Koen Wybo wrote:

> Heb wel interesse om eraan deel te nemen. Zo kan ik de stukjes die
> gegeven worden in de c-lugt verwerken in het geheel.

Ah, die cursus wordt dus nog ergens anders gebruikt!! Leuk!

> Weet niet hoe jullie het project opvatten of welk concept dat jullie
> nastreven.  Wensen jullie bijv. aanvullingen op (zeg maar iets) The Gimp
> door er enkele voorbeeldjes van beeldmanipulatie in op te nemen, of
> enkele handige image-magick scripts.  Of is dit volgens jullie iets voor
> in een voetnoot of extra bijlage. Ken dus jullie opvattingen hieromtrent
> niet.

Dat mag er zeker bijkomen! Concept is eigenlijk gewoon een algemene
inleiding op gnu/linux. Kan zijn dat die scriptjes misschien beter passen
onder het hoofdstuk over scripting: is niet direct iets dat een gewone
user wenst te doen. Maar als je vindt dat het beter past bij het gimp
deel, doe maar.

> [...]
> dus jullie opvattingen hieromtrent niet.

> Is het de bedoeling dat je het ICT-leerplan van het secundair onderwijs

Nee! Zeker niet! We hebben lak aan leerplannen :-). Dat was trouwens nooit
de bedoeling. Doel van de cursus was om ICT coordinatoren van middelbare
scholen wegwijs de maken in Gnu/linux. Eigenlijk dus een algemene
inleiding op GNU/linux maar dan geschreven met middelbare school ict
coordinatoren in het achterhoofd. Die MS van GLMS zou nu dus mogen
wegvallen...

> Taalfouten eruit halen : geen probleem maar schrijf nu wel gewone LaTeX
> in plaats van pdfLaTeX. Heb jullie exemplaar omgezet naar gewone LaTeX
> zodat een conversie naar html mogelijk was.

Pdflatex heeft toch zo zijn voordelen, dacht ik, al is het maar omdat pdf
een soort uitbreiding/opvolging van ps is. 'k Weet wel, ge kunt ps
omzetten in pdf, maar toch...

En normaal gezien kun je toch ook van pdflatex source html maken? De
verschillen in de broncode zijn toch minimaal? Bij latex kun je alleen eps
figuren invoegen, bij pdflatex heb je iets meer keuze.

> De handige figuur-omgeving heb ik daarom moeten aanpassen :-(

Ja, maar dat heeft niets te maken met pdflatex ...

> Wensen jullie altijd up-to-date te zijn (bijv nu met MDK 9.2)

Ja, dat wensen wij. Nee, dat is nu niet het geval. MDK heeft de
(vervelende) gewoonte om om de 6 maand een nieuwe distributie uit te
brengen. Verder zijn ze nogal commerciƫel gericht: als je de nieuwe
releaste snel wil hebben, moet je betalen. Vroeger hadden ze nog een
installatiehandleiding op de CD met screenshots, nu niet meer (dacht ik).

Daarenboven draait de schrijver van de dingen die specifiek over mandrake
gaan (=ik) geen mandrake meer, maar debian.

Het tweede semester geven we waarschijnlijk weer inleidingslessen
gnulinux. Normaal gezien moeten we tegen dan wat updaten.

> of is dit bijkomstig?

Eingelijk dus niet, nee.

> Moet alles 'politiek correct' zijn. In volgende zin zou ik
> het laatste deel bijv. laten vallen ;-) i.v.m. DVD-kopieerrecht : Deze
> opdeling is niet wettelijk geregeld, maar ingevoerd door de producenten
> zelf, het zijn immers kapitalisten.

:-) Kunnen we inderdaad beter laten wegvallen.

> Nog heel wat vragen naar jullie stijl van werken dus...

De dingen die je voorstelt lijken mij aanvaardbaar en redelijk. Belangrijk
voor mij is: een essentiele dingen laten wegvallen.

Wat betreft dat weglaten van die handige figure omgeving (da's van mij,
net zoals die listings commando's, die waarschijnlijk ook niet goed werken
met latex2html -- ik heb de reputatie om van die onhandige laatste versie
packages te gebruiken, zodat niemand dat echt goed kan compilen, maar
soit): het is wellicht de moeite om het document compatibel te maken voor
latex2html. Een html versie van de cursus lijkt mij een plus.

Ik zou wel proberen om te blijven werken met pdflatex: we moeten
tenslotten veel png figuren omzetten, en (e)ps files hebben de vervelende
eigenschap om nogal groot te worden. Verder zie ik geen fundamenteel
probleem voor pdflatex ivm latex2html, maar daar kun je me misschien meer
over vertellen.

Ah, en nog iets. In het begin hadden we afgesproken om overal `wij' te
gebruiken en niet `je'. Zoals je (we) kan (kunnen) merken, hebben we dit
niet volgehouden.

Als je dus wil meewerken, vraag dan CVS access aan Rudy. En submit maar.
Voor elke submit, krijgen alle developers een mail. Als ze het ergens niet
mee eens zijn, moeten ze maar roepen en kan er eventueel achteruit gegaan
worden. Maar ik denk dat er weinig geroepen gaat worden :-)

mvg,