Re: [Glms-hackers] GNU/Linux voor middelbare scholen

From: Gaspard
Subject: Re: [Glms-hackers] GNU/Linux voor middelbare scholen
Date: Mon, 26 Jan 2004 21:02:42 +0100 (CET)

Gegroet,

On Mon, 26 Jan 2004, Peter sackx wrote:

> een lovenswaardig initiatief!

Welbedankt,

> Maar
>
> Bij het doorklikken naar het cursusaanbod kwam ik op de site van Regionaal
> Expertise Netwerk Oost-Vlaanderen terecht. Bij het cususaanbod staat ook
> PC-gewenning op het programma. Als je de inhoud nader bekijkt is alles
> gebaseerd op het gebruik van Windows.
> Is dat niet dweilen met de kraan open? Als mensen vanaf het prille begin
> afhankelijk gemaakt worden van één (betalend) operating systeem zitten ze
> algauw in hetzelfde straatje waarin miljoenen mensen zitten te knoeien.

Inderdaad.

> Ik hoef de vele argumenten voor het gebruik van open source niet te
> herhalen, die kennen jullie allicht beter dan ik.

Hu, zou wel kunnen. Hoewel. Als je alleen dat gebruikt, weet je soms niet
meer waarom.

> Zou onder het thema 'PC-gewenning' niet tenminste Linux als zinvol
> alternatief naar voren geschoven moeten worden?

Vast en zeker wel.

> Zo heb je tenminste 50% kans

Op welke statistische basis je die 50% aanhaalt, weet ik niet, maar je
zult inderdaad meer kans hebben dat ze gnulinux gebruiken met een
inleiding daarin.

> dat mensen kiezen voor open source oplossingen nog voor ze de eerste
> 'klik' hebben gegeven met een muis.

Even serieus nu ;-)

De mensen van REN-Oost-Vlaanderen beseften verleden jaar dat ze ergens een
inleidingscursus gnulinux moesten geven. Alle lessen over windows gaven ze
zelf, maar gnulinux kenden ze niet, zodus hebben ze ons daarvoor
gecontacteerd. Het is voor die gelegenheid dat we die cursus geschreven
hebben. Verder hebben wij niets meer te maken met het Ren-Oost-Vlaanderen.
Ik heb gezien dat ze dit jaar weer een inleidingscursus geven (en dat die
inderdaad al volgeboekt is), maar wij hebben er deze keer niets mee te
maken.

Hopelijk maakt dit het een en ander duidelijk,

mvg,