Re: [Glms-hackers] Skolelinux (Was: Re: Please subscribe to address@hidd

From: Gaspard
Subject: Re: [Glms-hackers] Skolelinux (Was: Re: Please subscribe to address@hidden)
Date: Mon, 26 Jan 2004 21:29:51 +0100 (CET)

Gegroet,

Mooi. Ooit gehoord van www.schoollan.nl? Lijkt iets gelijkaardigs te zijn.

> - - Wat zijn de onderscheidende punten van Skolelinux?
>    1. Extreem eenvoudige installatie gebaseerd op de nieuwe debian-installer
>       met slechts drie vragen: automische install ja/nee, welke taal, welk
>       profiel (hoofd-server, LTSP-server, werkstation, standalone)

Amai, allemaal dingen waar ik niet zoveel van afweet.

>    2. Installatie stelt ongeveer 15 netwerkdiensten automatisch in voor een
>        schoolnetwerk-situatie
>    3. Toevoegen van LTSP-servers laat toe om oudere computers te blijven
>        gebruiken als thin clients.

Werkt dat al? Uit de webpaginas bleek dat nog in opbouw te zijn.

>    4. Skolelinux zelf richt zich op een volledig Gnu/Linux netwerk.
>       Toevoegen van Windows en Mac-clients wordt is wel beschreven.

AH, mooi. gnuLinux boven.

> - - Skolelinux in Belgie:
>    momenteel twee man aan de Vlaamse kant (Ik en Tim Vandermeersch), en
>    Nicholas Pettiaux aan de Waalse kant.

En hoeveel tijd steken jullie daarin? Hebben jullie scholen die dat
gebruiken en waarbij jullie helpen? Ik kan mij niet voorstellen dat dit
werkt zonder real life testen.

Lijkt mij inderdaad interessant. Vooral dat het op Debian gebaseerd is.
Misschien dat we het Server gedeelte van de cursus glms daarin kunnen
verwerken/samensmelten. In het desktop gedeelte kunnen we dan Mandrake
buitenzwieren en ons concentreren op een cursus gericht naar gebruikers
van de Desktop.

Vraag is echter: hebben jullie concrete plannen voor het geven van
lessen/demonstraties? Een deadline is altijd een goede push om dingen af
te werken...

Verder nog een meer realistische/naturalistische (de naturalisten waren
altijd zeer pessimistisch ;-)) noot: tijd. Die heb ik - en waarschijnlijk
ook de andere schrijvers van de cursus - tekort en veel tekort. Het zou
dus kunnen dat al hetgeen we ( = ik, en hopelijk zijn de anderen het ermee
eens) hier voorstellen nooit gebeurd wegens een chronisch gebrek aan tijd.

Hoe doen de drie Belgische ontwikkelaars van Skolelinux dat? Want het
project lijkt mij toch redelijk gigantisch?

Misschien tot op Fosdem? Kunnen we er eens rustig over praten. Geven
jullie toevallig daar een demo?

mvg,