Re: [Glms-hackers] Hoe Linux voorstellen?

From: Gaspard
Subject: Re: [Glms-hackers] Hoe Linux voorstellen?
Date: Mon, 26 Jan 2004 22:00:13 +0100 (CET)

Gegroet iedereen,

On Mon, 26 Jan 2004, Koen Wybo wrote:

> Hebben bij ons op school (secundair onderwijs) een heuse 'Dag van de
> Informatica' (voor de richting Informatica). Ik werd aangesproken om een
> workschop Linux te leiden ;-) Gevraagd wordt om geen installatie uit te
> voeren maar werkelijk : iedere geïnteresseerde een computerke geven en
> laten werken met Linux. Mijn vertaling van dit principe: niet passief
> erbij zitten maar zelf aan het werk. Computers en installatie is niet
> het probleem.

Dus jullie hebben al computers met Linux op? Anders Knoppix: booten vanaf
cdrom, vijf minuten later full gnulinux systeem met 2 gig aan software,
alles rechtstreeks vanaf cdrom, dus zonder risico op harde schijf data
omzeep helpen.

> Wel het volgende dilemma :
> Je kan de leerlingen laten werken met gnome of kde of fluxbox. Eventjes
> Openoffice uitproberen en dan een gimp of een Mozilla en laten chatten
> met gaim... Maar persoonlijk zou ik hen graag ook enkele typische
> GNU/linux-eigenschappen (boodschappen) willen meegeven :

Vooreerst: de drie voorgestelde dingen lijken mij redelijk utopisch om
duidelijk te maken op 1.5 uur tijd.

Veel mensen gebruiken gnulinux omdat het gratis/beter is. Van de filosofie
trekken ze zich niet veel aan. Ik denk dat minder dan 10% belang aan de
GPL.

Controle: je hebt inderdaad enorm veel controle en een keer je doorhebt
hoe config files en de command line werken, kun je enorm krachtige dingen
doen. Maar je moet eerst dingen weten. En de krachtigste/spectaculairste
dingen kan je pas doen met veel kennis. Verder zijn ze visueel niet altijd
zo spectaculair.

Van die data. Dat zie ik zo niet. Ok, open standaarden zijn beter, maar
dat spreekt toch voor zich? Daar valt toch niet veel aan te demonstreren?

> Jij hebt CONTROLE over je bakkie : de PC is van jou en jij bepaalt wat
> het doet.

Misschien iets dat spectaculair kan lijken:

- grub gebruiken als bootloader en het achtergrond beeldje vervangen.
Lijkt toch spectaculair als je zo van heel in het begin een zelfgemaakt
beeldje kan plaatsen. Ongeveer elke distributie doet dat.

- In de init.d scripts een eigen script plaatsen dat een boodschap op het
scherm weergeeft, eventueel met userinput (is gewoon een bash script). In
dezelfde trand: custom geluid laten horen in gelijk welke opstartfase,
bevoorbeel: "nu start de ssh server op" (in de veronderstelling dat de
geluidskaart dan al werkt ;-))...

- De startknop in de KDE/GNome/Icewm veranderen. Daarin de initialen van
de school bijvoorbeeld. Is de directeur ook content ;-)

- ssh tunneling van X: Op een remote computer beginnen applicaties te
openen. In dezelfde trand: vnc-server: exporteren van gehele Desktop
environment naar andere computer. Op die manier heb ik rekenservers
geconfigureerd: vanaf een windows box krijgen zij een linux desktop te
zien.

Iets stouter: gans de klas ping -f naar de directeur zijn bak ;-)

Rescue: er bestaat ergens een linuxdiskette waarmee het mogelijk is om de
windows paswoorden te resetten.

Maar nogmaals, voor mij betekent controle: netcat, gzip, cluster, ssh
installatie van computers... en dat is veel moeilijker om te demonstreren.

> Eerst de data dan het programma (en niet omgekeerd zoals bij MS) :
> pleidooi voor Open formaten.

Je kan misschien eens een openoffice bestand unzippen en dan bekijken in
een teksteditor (openoffice file format is gezipte xml). Hetzelfde voor
gnumeric, xfig (da's zelfs niet gezipt, maar gewoon een tekstbestand,
kun je eens de kracht demonsteren door in een xfig bestand met een
teksteditor voor elk object een atribuut te veranderen. In xfig zelf
moet je dan elk object aanklikken, met een teksteditor gewoon
search/replace),...

> Open Source en GNU-filosofie. Als motor van werkelijke verandering en
> vrijheid.

Tja, dat verhaal van dat bedrijf in amerika dat faillit ging door slecht
management? De werknemers startte gewoon een ander op met dezelfde
broncode, daar die GPLed was. Naam en weblink weet ik niet.

Of hierin kun je het voorbeeld van Knoppix aanhalen. Knopper had een demo
cd nodig om overal gnulinux te kunnen draaien zonder installatie voor zijn
lessen. Heeft hiervoor een aangepaste versie van Debian ontwikkeld,
slechts mogelijk omdat hij

1) De licentie had om dat te doen

2) De kennis voor het rapen lag (Open Source) om dat te doen.

> MAAR : Hoe kun je deze drie principes duidelijk maken in anderhalf uur
> aan de hand van een workshop?

Hoeveel tijd wil je erin steken? Je kan er dagen aan voorbereiden. Maar
als ze zelf iets moeten doen, zou ik het niet te druk maken.

> Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Zeker een knoppix cd meegeven, dat ze thuis in alle veiligheid ook wat
kunnen uitproberen.

mvg,

Gaspard