gnuheter-dev

[Gnuheter-dev] gnuheter_perl

From: Patrik Wallstrom
Subject: [Gnuheter-dev] gnuheter_perl
Date: Mon, 18 Aug 2003 20:03:26 +0200

Jag har gjort några klasser som heter Gnuheter::, och ett litet
testscript. Allt finns inte där, men det mesta för att accessa
databasen finns. Jag tycker det blir snyggt, och är sugen på att
vidareutveckla detta. gtest.pl är endast ett litet test.

http://www.blipp.com/pawal/hacks/gnuheter_perl.tar.gz

Gnuheter::Topic ärver Gnuheter::DBICache som gör tabellen helt cachead
vid läsning, vilket innebär att en viss topic endast kommer att läsas
en gång. Det blir möjligt att hälla in t.ex. en Gnuheter::Config på
samma sätt, och ha hela konfigurationen (utom mysql-lösenordet) i
databasen. Vid en mod_perl-lösning kommer då topics och
konfigurationen att läsas en enda gång, tills ett värde skrivs över.

De flesta moduler har bara information om objektet (och dess
relationer med andra objekt) och definitioner av motsvarande fält i
databasen. Gnuheter::Story demonstrerar hur man bygger en
"konstruktor" (på Class::DBI-språk) som levererar de tio senaste
artiklarna som Story-objekt.

Det mesta jobbet har jag lagt ner bara på att definiera objekten, lära
mig Class::DBI och bygga DBICache för att optimera databasfrågorna.

Om man ska fortsätta måste ett presentationslager byggas.

Är detta intressant? Är det någon som gillar Perl? :)   Testa gärna,
och kolla åtminstone på gtest.pl.

Nu ska jag snart kolla in Wikin!

--
patrik_wallstrom->foodfight->address@hidden>+46-733173956