gnuheter-dev

[Gnuheter-dev] truncate table

From: Patrik Wallstrom
Subject: [Gnuheter-dev] truncate table
Date: Sat, 10 May 2003 13:29:37 +0200

I MySQL 4.x så resettas inte auto_increment-räknare när man gör
"DELETE FROM tablename", vilket visar sig i Gnuheter-koden när man
deletar referers.

Istället fungerar "TRUNCATE TABLE tablename" på samma sätt, fast den
nollställer räknaren. Detta fungerar si och så i tidigare versioner av
3.23.x (sägs det), men fungerar bra i de senare.

Ska man "uppgradera" koden till MySQL 4, eller ska man låta den vara
som den är, eller ska vi bygga abstrationslager för databasfrågorna,
så att man kan köra MySQL 3 och 4, och PostgreSQL om man vill?

I övrigt funderar jag på att ge mig i kast med konfigurationsfilen nu,
var $gconf en ok array att bygga vidare på?

--
patrik_wallstrom->foodfight->address@hidden>+46-733173956
                `-> http://www.gnuheter.com/