gnuheter-dev

Re: [Gnuheter-dev] postnuke-moduler

From: Magnus Ahltorp
Subject: Re: [Gnuheter-dev] postnuke-moduler
Date: Mon, 25 Nov 2002 20:53:07 +0100

En sak jag gärna skulle vilja se på sikt är att lämna att sidorna
heter .php, det är resurser och inte dokument som ska efterfrågas.

Jag brukar efterfråga html-sidor, inte resurser eller php-filer. Om en
sida har MIME-typ text/html så tycker jag att den ska ha suffix .html.

som
....com/stats.html
....com/kommentarer/20452.html?typ=pollComment
....com/artikel/20561.html

Det är mycket bättre att låta webbläsaren och webbservern göra en förhandling om vilket format som ska användas. Apache har stöd för sånt.

Läs gärna http://www.w3.org/Provider/Style/URI som är en text av Tim Berners-Lee om hur och varför man ska ha format- och teknikoberoende URL:er.

Det borde t.ex. gå att göra så att alla nya URL:er publiceras utan .php på slutet, men att det fungerar med både och.

/Magnus