gnuheter-dev

Re: [Gnuheter-dev] script-hjälp

From: Aron Boström
Subject: Re: [Gnuheter-dev] script-hjälp
Date: Sat, 30 Nov 2002 20:59:43 +0100

On Saturday 30 November 2002 19:39, Patrik Wallstrom wrote:

> Ok, nu när du skriver ut tabellerna rakt av är det enklare att se (har
> inte checkat ut din kod ännu). Den nya primärnyckeln, är den
> (tid,typ), eller är den fortfarande (tid)? Well, jag hämtar ut och ser
> efter, den är fortfarande bara (tid). Eftersom comments och
> pollcomments kommer att kollidera vad gäller tid kanske det är
> snyggast att göra om primärnyckeln?

Ja, bäst är att göra om primärnyckeln.
Eftersom jag inte har arbetat med den gamla databasen så har jag aldrig haft
problem med att tid krockar. Så jag har inte tänkt på det.

SQL är jobbigt, men den nya primärnyckeln borde väl blir (tid,typ)?

> Det går om man fixar primärnyckeln.
>
> Men vad har du gjort sen, pid är parentid, eller hur? Det funkar
> dåligt om man har tid:ar som ser likadana ut. Alltså bör vi bara ha en
> tid som nyckel. Eller hur har du tänkt? Hm, kanske inte förresten, om
> man implicit inkluderar typ när man ska länka en förälder.

$typ = isset($typ) ? $typ : 0;
WHERE pid/tid = '$tid/$pid' AND typ = '$typ'

Typ finns explicit med i (i stort sett) alla operationer som görs på tabellen
comments. Detta eftersom tid, sid och pid kan krocka.

sid är source-id
pid är parents-id
men vad står tid för?

--