gnuheter-dev

Re: [Gnuheter-dev] script-h jälp

From: Patrik Wallstrom
Subject: Re: [Gnuheter-dev] script-h jälp
Date: Sat, 30 Nov 2002 21:08:54 +0100

On Sat, 30 Nov 2002, Aron Boström wrote:

> Ja, bäst är att göra om primärnyckeln.
> Eftersom jag inte har arbetat med den gamla databasen så har jag aldrig haft
> problem med att tid krockar. Så jag har inte tänkt på det.
>
> SQL är jobbigt, men den nya primärnyckeln borde väl blir (tid,typ)?

Jepp, det är enkelt. Jag var lite orolig för att auto_increment inte
skulle fungera med en sån nyckel, men det verkar som om att det ska
fungera bra, på ett ganska intelligent sätt också,
http://www.mysql.com/doc/en/example-AUTO_INCREMENT.html

> $typ = isset($typ) ? $typ : 0;
> WHERE pid/tid = '$tid/$pid' AND typ = '$typ'
>
> Typ finns explicit med i (i stort sett) alla operationer som görs på tabellen
> comments. Detta eftersom tid, sid och pid kan krocka.
>
> sid är source-id
> pid är parents-id
> men vad står tid för?

Jag vet inte riktigt vem som döpte den till tid, men jag läste iaf nån
slags förklaring i källkoden nånstans, och den stämde inte riktigt med
hur den används nu. Kommentars-id kort och gott. :)  Har för mig att
det var "topic" från början.

Vi får se om jag lyckats, med en ny primärnyckel, fixa någon
intelligent konvertering ikväll.

--
patrik_wallstrom->foodfight->address@hidden>+46-733173956
                `-> http://www.gnuheter.com/