gnuheter-dev

[Gnuheter-dev] uppdatering av databas

From: Patrik Wallstrom
Subject: [Gnuheter-dev] uppdatering av databas
Date: Sat, 30 Nov 2002 22:30:21 +0100

Jag har gjort något som ser ut att fungera för att uppdatera en
befintlig databas från gammal kommentarskod till ny, prova gärna innan
jag lägger in den, jag har provkört uppdateringen på befintlig
Gnuheter-databas och den ser ut att göra rätt, men jag har inte provat
koden ännu.

# Den här SQL-dumpen uppdaterar Gnuheter-koden  från version 1.1
  till version 1.2,
# med unifierad kommentarskod.  Varning,        om du kör det här
  förstör du troligen
# ditt    data!

# comments
ALTER TABLE comments ADD COLUMN typ int NOT NULL DEFAULT 0 AFTER sid;
ALTER TABLE comments MODIFY tid int NOT NULL;
ALTER TABLE comments DROP PRIMARY KEY;
ALTER TABLE comments ADD PRIMARY KEY(tid,typ);
ALTER TABLE comments MODIFY tid int NOT NULL auto_increment;

# poll_data
ALTER TABLE poll_data CHANGE pollID sid int NOT NULL auto_increment;

# poll_desc
ALTER TABLE poll_desc CHANGE pollID sid int NOT NULL auto_increment;

# move      pollcomments to  comments
INSERT INTO comments (tid, sid, pid, typ, date, name, email, url,
host_name, subject, comment, score, reason)
SELECT t2.tid, pollID, t2.pid, 1, t2.date, t2.name, t2.email, t2.url,
t2.host_name, t2.subject,      t2.comment, t2.score, t2.reason
FROM          pollcomments as t2;

# warning - removing table pollcomments
DROP TABLE pollcomments;

--