gnuheter-dev

[Gnuheter-dev] teckentabeller

From: Aron Boström
Subject: [Gnuheter-dev] teckentabeller
Date: Mon, 19 Jul 2004 14:15:22 +0200

Hmm, jag har stött på patrull gällande UTF-8/ISO-8859-1 osv..

I IE och Opera (Win) så funkar inte länkar såsom wiki/Uppslagsårdet, men i
Konqueror och Mozilla Firefox (både win och Linux) var det inga problem. Min
snabba lösning var att testa alla ingående url-er om de var formaterade i
UTF-8 och därefter göra om dem till ISO-8859-1, i och med att problemet var
att det kom upp en ruta "Sidan Uppslags¥Ãrdet inte skapad". Nu fungerar det
igen, men ett annat problem jag råkat ut för var att alla förekomster
inknappade direkt i wiki.php av å,ä,ö och liknande fick typiska
UTF-8-i-ISO-8859-1-utseenden, medan de tecknen mådde hur bra som helst i
sidorna som lagrats i databasen.

Dessutom började Safari spöka, klarar tydligen inte av adresser med
skandinaviska tecken, men Konqueror funkar finfint.

Var kan felet kunna tänkas lokaliseras till? Är det i Apache, PHP, MySQL eller
en kombination den egentliga lösningen borde sättas in?

Just om teckenkodstabeller har jag inte en suck om hur saker och ting hänger
ihop, så nu känns det som om jag endast klaffsar runt lite på känn i träsket.

--
.Aron