gnuheter-dev

Re: [Gnuheter-dev] teckentabeller

From: Aron Boström
Subject: Re: [Gnuheter-dev] teckentabeller
Date: Mon, 26 Jul 2004 12:22:43 +0200

Citerar Patrik Wallstrom <address@hidden>:

> Min

> Vad ändrade du för att få UTF-8 till ISO-8859-1 i den koden som kollar
> Uppslags¥Ãrdet? PHP har hittills inte varit någon mästare på UTF-8,
> men det kanske har ändrats i senare versioner. Jag borde läsa på lite
> om vad de har gjort.

utf8_decode() tror jag metoden hette.

> Jag gissar att Mozilla och Konqueror är så pass intelligenta att de
> använder sidans kodning för att skicka samma sak till GET-postningen,
> och att Opera och MSIE bara använder UTF-8.

> Vad får man in i Safari? Inte UTF-8?

Jag har ingen aning om vad Safari sysslade med för skumheter, det är Mac så
möjligheten finns att de har något eget skumt på gång. Den enda felrapporten är
att en adress som innehöll ö "inte fungerade".

> Det huvudsakliga problemet är ju i det här fallet att webbläsarna för
> det mesta skickar UTF-8 i URL:en, medans vi internt bara hanterar
> ISO-8859-1. Susning.nu verkar mappa UTF-8-versionen av ö till %F6,
> vilket ger korrekt uppslag i hans mysql.

Jag försökte lösa det genom att url-encoda alla länkar, på så vis blir länken
wiki/aron_boström till wiki/aron_bostr%f6m. Frid och fröjd och de flesta
webbläsare presenterar till och med sidan som wiki/aron_boström. Men nu blir
problemet att om man skriver in den adressraden eller skickar den i e-post
eller länkar från annat håll så upphörde saker och ting att fungera för IE och
Opera.

Så därför "avkodade" jag UTF-8 från insträngarna och vips funkade det för alla
utom just Safari, och förmodligen kan jag anta att övriga Mac-läsare inte
heller funkar, ofungerar en brukar alla ofungera är min erfarenhet.

Det andra problemet tror jag helt enkelt var att min editor har skrivit i UTF-8
och att php har upptäckt det och skickat ut sidorna som UTF-8 utan min
instruktion, men att i och med att jag använde utf8_decode så ställde PHP om
och skickade sidan som ren ISO-8859-1, det kan ju fixas relativt enkelt så att
det inte blir fult så något större problem är det inte.