gnuheter-dev

Re: [Gnuheter-dev] teckentabeller

From: Patrik Wallstrom
Subject: Re: [Gnuheter-dev] teckentabeller
Date: Mon, 26 Jul 2004 08:33:22 +0200

On Mon, 19 Jul 2004, Aron Boström wrote:

> [...]
> Konqueror och Mozilla Firefox (både win och Linux) var det inga problem. Min
> snabba lösning var att testa alla ingående url-er om de var formaterade i
> UTF-8 och därefter göra om dem till ISO-8859-1, i och med att problemet var
> att det kom upp en ruta "Sidan Uppslags¥Ãrdet inte skapad". Nu fungerar det
> igen, men ett annat problem jag råkat ut för var att alla förekomster
> inknappade direkt i wiki.php av å,ä,ö och liknande fick typiska
> UTF-8-i-ISO-8859-1-utseenden, medan de tecknen mådde hur bra som helst i

Vad ändrade du för att få UTF-8 till ISO-8859-1 i den koden som kollar
Uppslags¥Ãrdet? PHP har hittills inte varit någon mästare på UTF-8,
men det kanske har ändrats i senare versioner. Jag borde läsa på lite
om vad de har gjort.

Jag gissar att Mozilla och Konqueror är så pass intelligenta att de
använder sidans kodning för att skicka samma sak till GET-postningen,
och att Opera och MSIE bara använder UTF-8.

> Dessutom började Safari spöka, klarar tydligen inte av adresser med
> skandinaviska tecken, men Konqueror funkar finfint.

Vad får man in i Safari? Inte UTF-8?

> Var kan felet kunna tänkas lokaliseras till? Är det i Apache, PHP,
> MySQL eller en kombination den egentliga lösningen borde sättas in?

Det huvudsakliga problemet är ju i det här fallet att webbläsarna för
det mesta skickar UTF-8 i URL:en, medans vi internt bara hanterar
ISO-8859-1. Susning.nu verkar mappa UTF-8-versionen av ö till %F6,
vilket ger korrekt uppslag i hans mysql.

MySQL arbetar idag default med ISO-8859-1, och UTF-8-koden är inte
helt färdig.

> Just om teckenkodstabeller har jag inte en suck om hur saker och
> ting hänger ihop, så nu känns det som om jag endast klaffsar runt
> lite på känn i träsket.

Om vi inte är i behov av annat än ISO-8859-1 så bör vi ju bara vara
intelligenta vad gäller redirect i wikin. Finns det någon bra regexp
för mod_rewrite?

Det bästa vore naturligtvis att konvertera hela Gnuheter till UTF-8,
men behovet är väldigt litet, och arbetet alldeles för stort.

--
patrik_wallstrom->foodfight->address@hidden>+46-733173956
                `-> http://www.gnuheter.com/