mozilla-nl-users

Re: [Mozilla-nl-users] Mozilla: Versie 1.4 testen

From: Martijn Ras
Subject: Re: [Mozilla-nl-users] Mozilla: Versie 1.4 testen
Date: Tue, 09 Sep 2003 21:18:46 +0200

H die Mozillanders,

Hulpinhoud is er inderdaad doorgeslipt, net als in het venster Hulp had dit reeds Inhoud moeten zijn ...

Stek voor site begint eindelijk gebruikt te worden, laatst werd het verschillende malen in het Journaal en in NOVA gebezigd.

Mozilla-NL biedt een nederlandse vertaling van de produkten van Mozilla. Vandaar gebruiken wij bij voorkeur een nederlandse vertaling van alle woorden.

Wij gebruiken http://vertaling.nl.linux.org/allewoorden.php als leidraad, voorts de Woordenlijst Nederlandse Taal (oftewel, het Groene Boekje) en woordenboeken van Van Dale, daarnaast baseren wij ons op de volgende woordenboeken/lijsten:

http://www.kde.nl/nl/woordenlijst.html
http://europa.eu.int/eurodicautom/Controller
http://www.computerwoorden.nl/
http://www.internetwoordenboek.com/

Goed, voor zover het 'officiƫle' gedeelte, ik wil nog ff mijn mening kwijt over een en ander dat in deze discussie tot nu toe gezegd is.

Gelukkig is hier in Nederland bijna iedereen het Engels machtig. Helaas nemen we steeds vaker niet eens meer de moeite nemen om onze taal te gebruiken. Tijdens mijn informatica opleiding heb ik Duitsland stage gelopen. Daar is men weliswaar het Engels iets minder sterk machtig, zij gebruiken hun eigen taal tenminste. Ik heb daar gemerkt dat men eerder geneigd is programmatuur daadwerkelijk te gebruiken indien deze een interface in de eigen taal biedt, dan waneer deze in een vreemde taal geschreven is. Ik ben van mening dat je als informaticus je moet verdiepen in de stof die je bestudeert met behulp van de documenten/boeken in de oorspronkelijke taal (indien je die machtig bent), maar dat je moet realiseren dat je jezelf goed in de moerstaal moet kunnen uitdrukken als je met minder 'ingewijde' personen te maken hebt. Met jargon doorspekte boeken/spraak is voor deze mensen al snel snel geheimtaal en de reden voor een wantrouwende opstelling in het beste geval en het opgeven in veel gevallen.

Mazzel,

Martijn.