Re: hulp

From: gaspard
Subject: Re: hulp
Date: Thu, 16 Jan 2003 17:31:48 +0100 (CET)

On Thu, 16 Jan 2003, Maarten Grachten wrote:

> Hallo,

Aan het water :)

> ik wil wel wat lees/schrijf/vertaal werk verrichten voor jullie project.
> Ik ben redelijk bekend met linux als werkomgeving. Ik kan wel een
> website maken. Naar eigen inschatting ben ik ook redelijk taalvaardig
> (al weet ik niet of er in Belgie andere standaarden gehanteerd worden
> :-). Ik heb niet altijd evenveel tijd, maar als het uitkomt wil ik jullie
> graag helpen.

Wel, het zit zo. Dat project moet af tegen begin februari, omdat we dan
gebruik maken van die cursus om lessen te geven. En ja, we zitten in
verschrikkelijke tijdsnood, dus alle hulp is welkom.

Ik weet niet in hoeverre je goed overweg kan met Latex, cvs... We hebben
namelijk een cvs tree staan op savannah en het blijkt dat dat nogal veel
mensen afschrikt... 't Is nochtans niet moeilijk...

Als je liever niet met cvs werkt, stuur dan gewone (la)tex(t) files door,
en ik steek ze wel in de tree, daar waar ze thuishoren. Duid in de text
aan welke figuren je waar wil (eventueel samen met caption en verwijzing)
en stuur ze mee in attachment. Is misschien de snelste oplossing (we
zitten namelijk in tijdsnood) maar probleem is dat je je text dan niet kan
wijzigen.

Ik zal hier zeggen wat er nog te doen staat (je zei dat je GNU/Linux
gebruikte als werkomgeving, ik geef hier dan ook typische desktop
toepassingen). We werken met Mandrake als desktopomgeving.

gnuplot: gebruik (installatie is via de mcc en dat is al uitgelegd).
Tekenen van grafiekjes, eventueel 3D curven en lichamen: ik denk aan
kegelsneden en zo. Saven van de bekomen figuren: ik heb de indruk dat dat
nogal omslachtig is in gnuplot...

xv : hierbij ook de installatie vermelden, die niet van een leien dakje
gaat...

Image magic en de commandline tools een beetje uitleggen

Dit zijn de belangrijkste, waarbij gnuplot nog het meest belangrijk is:
daar ken ik niets van, de rest kan ik nog de laatste nachten doen :)

Indien de drie bovenste jou niet bevallen dan zijn er ook nog:

OpenOffice.org. Niemand gebruikt dat bij ons, maar het zou wel redelijk
grondig moeten besproken worden.

Gimp.

Xfig

Latex.

En moest je expert zijn in Yacas of Maxima (of een ander symbolisch
algebra packet): laat maar weten.

> Ik zou graag willen weten wat voor taken er zoal zijn, en wat voor eisen
> jullie stellen aan medewerking (hoeveel uur per week etc.).

Er zijn (bijna) geen eisen. Je werkt wat je wil (de meeste mensen op deze
aardbol werken nul uur per week aan dat project, en we zijn niet boos op
hen :)). Let er wel op dat de deadline ergens begin februari ligt (eerste
les is 11 februari, maar we moeten vroeger gedaan hebben om te kunnen
printen).

Bij het schrijven gebruiken we nooit `je': "we voeren het commando
\com{chmod 111 /bin/laden} uit" en niet: "je voert dan het commando..."

Iedereen verbetert elkaars werk. Dus het zou kunnen dat we je teksten wat
door elkaar zwieren, herschikken, iets herschrijven, een subtiteltje en
niveau lager of hoger zetten... Wees dus niet boos als je tekst een beetje
aangepast wordt. Gelieve toch zo weinig mogelijk fouten te maken, het is
niet zeker dat we de tijd zullen hebben om alles grondig te overlezen :)

En moest het mogelijk zijn om te laten weten aan wat je gaat werken/werkt,
zodat we niet met twee mensen op hetzelfde zitten en dat pas merken
wanneer we willen commiten :)

Je naam wordt vermeld in de cursus.

Indien je nog vragen hebt, aarzel niet.

Gewoon uit curiositeit: hoe komt het dat je zo goed Nederlands kent? Is
toch ongewoon voor iemand uit Spanje?

mvg,