Re: GNU/Linux voor middelbare scholen

From: gaspard
Subject: Re: GNU/Linux voor middelbare scholen
Date: Wed, 27 Nov 2002 11:39:02 +0100

On Wed, 27 Nov 2002, Rudy Gevaert wrote:

> Date: Wed, 27 Nov 2002 09:38:38 +0000 (UTC)
> From: Rudy Gevaert <address@hidden>
> Newsgroups: rug.zeus
> Subject: Re: GNU/Linux voor middelbare scholen

> Het is niet de bedoeling wat wij een school begeleiden in het
> migreren, we vragen dat niet, we eisen dat niet.

En vooral: we kunnen dat niet!

De meeste van ons zijn gewoon gebruikers. We tonen een alternatief, we
maken hiervoor een beetje vrije tijd vrij, maar full time pro deo werken,
dat gaat niet.

Laat ik hierbij nog opmerken dat wij die lessen *mogen* geven omdat
bedrijven die aan Linuxconsultancy doen veeel te duur waren...

> Ja *g* :) Als ze zouden willen overstappen dan moeten ze maar een
> bedrijf inhuren die het wil doen (natuurlijk allemaal vrije software).

> Dat een product betalend is vind ik niet erg.  Wij hebben ook de
> Mandrake 9.0 gekocht voor de cursus.  Dat ze niet vrij zijn is een
> ander paar mowuen...

Dat je als bedrijf niet-vrije software gebruikt, is verdedigbaar. Maar
studenten leren werken met niet vrije software is onaanvaardbaar. Ik heb
er niets op tegen dat de administratie van scholen access gebruikt, maar
wel dat studenten leren dat database==access.

Het is inderdaad zo dat niet-vrije software soms kan helpen bij de
migratie. Probleem is echter dat wij die niet ter beschikking hebben en
onze tijd eigenlijk ook niet willen steken in het leren gebruiken van iets
waarmee we niet willen werken.