Re: GNU/Linux voor middelbare scholen

From: Wouter Vanden Hove
Subject: Re: GNU/Linux voor middelbare scholen
Date: Wed, 27 Nov 2002 17:44:24 +0100

Didier Moens schreef:

> Bijzonder constructieve houding, waarmee je veel mensen voor OS zult
> winnen ('With friends like that, you don't need any enemies').

Liever een harde correcte houding dan de hypocrisie van het onderwijs nu,
waarbij stilzwijgend geimpliceerd wordt dat iedereen thuis Office, Acces,
Flash,...  heeft.

Als ge Wordperfect hebt, krijgt ge als commentaar "Nee, het moet Word
zijn". Als ik mijn broer afraad Frontpage te gebruiken, en een gratis
html-editor aanraad, krijg ik als antwoord "Maar we MOETEN Frontpage
gebruiken". "Broer, kun ge soms aan Access geraken , we hebben dat nodig
voor ons huiswerk".

99% van de Windows-thuisgebruiker staat tolerant tegenover piraterij.
Ik vond het beleefd te vragen naar uw houding, en u niet zomaar a priori
bij de 99% te schuiven.

Piraterij tiert weeldig op school, en de scholen werken er expliciet of
impliciet aan mee. Dat is helaas geen waanidee. ik maak de opmerking vooral
omdat ftack schreef:
> [...]

Licenties en de wetten van dit land is niets om licht over te gaan.
Ik weet van het bestaan van "Linux" sinds 1994, maar ik was niet
geinteresseerd, pas toen ik 2 jaar geleden de GPL leerde kennen, gingen
mijn ogen eindelijk open.

> Ik stel voor dat je je tot de kern van de discussie beperkt, en je eigen
> interpretaties (om niet te zeggen loze insinuaties) voor een andere
> gelegenheid bewaart.

Mijn vraag was niet persoonlijk, maar wil wijzen wel op de standaardhouding
bij leerlingen. Voor mij is de mentaliteit van piraterij pedagogisch gezien
één van de belangrijkste kernargumenten om GNU/Linux en Openoffice in het
onderwijs te kunnen promoten.
In de huidige situatie staat elke leerling onder druk om thuis een versie
van Office te installeren. De facto zijn de meeste van die thuis-Offices
illegaal. [I know, my brother got one too]. Dat zijn geen insinuaties, dat
zijn de feiten.

Ik vind dat alle argumenten die kunnen gebruikt worden, ook mogen gebruikt
worden.

Gaande van de zachte aanpak:
"Meneer de leraar, ik heb hier ietske dat bijna hetzelfde doet als Office,
zoudt ge niet liever dat proberen ipv Word. Ge moet wel eerst opnieuw
cursus volgen, maar dat geeft toch niet, hé"

....tot de harde aanpak
"Zowat al uw leerlingen overtreden de WET, maar hier is een alternatief
waarmee ze geen problemen zullen krijgen."

> Ik heb in ieder geval :
> 1. een officiële licensie voor DreamWeaver

Proficiat, ik geloof je, maar u bent dan wel een van de enige die ik ooit
ontmoet heb. Ofwel bent u zeer integer, ofwel weet u nergens een gekraakte
versie te vinden. Ik geef u graag het voordeel van de twijfel. Ongetwijfeld
bent u ook een van de uitzonderingen die betaald heeft voor Norton
Antivirus, Adobe Acrobat, Flash, Photoshop, Illustrator, Mathematica,
Maple, OCR-software. Ik bewonder u enorm, ik daarentegen had tot begin
vorig jaar aan 300.000 illegale software op mijn computer staan. En dat
vond ik toen doodnormaal, net zoals 99% van de windows-thuisgebruikers.

Laat ik de vraag anders formuleren: hoeveel ANDERE mensen kent u die een
legale versie van Dreamweaver gebruiken? ..... en dat ten opzichte van de
niet-legale. Wat denkt u dat de gemiddelde 16-jarige gebruikt?

> Je hele piraterij-drogredenering verandert niks aan het feit dat er op
> dit ogenblik geen OS-surrogaat voor de specifieke functionaliteit van
> DreamWeaver beschikbaar is.

Mozilla is mogelijk de enige editor met een beetje wysiwyg.
Als je dan toch een legale versie hebt, dan gebruik je toch gewoon een
dual-boot?
Dat voor applicatie X geen equivalent bestaat, is geen reden om GNU/Linux
uit het onderwijs weg te houden.

> Om even te recapituleren : ik opperde dat specifieke propietary software
> (VMware, Citrix) het gat tussen Windows en Linux kan vullen, en dat het
> van belang zou kunnen zijn dit aan het doelpubliek van de gids voor te
> leggen.
Voor VMware hebt je een windows-licentie nodig, Wat is dan het voordeel tov
een dual-boot?

W.