Re: GNU/Linux voor middelbare scholen

From: gaspard
Subject: Re: GNU/Linux voor middelbare scholen
Date: Wed, 27 Nov 2002 17:17:27 +0100

On Wed, 27 Nov 2002, Wouter Vanden Hove wrote:

> Liever een harde correcte houding dan de hypocrisie van het onderwijs nu,
> waarbij stilzwijgend geimpliceerd wordt dat iedereen thuis Office, Acces,
> Flash,...  heeft.

Inbegrepen deze universiteit!

> Piraterij tiert weeldig op school, en de scholen werken er expliciet of
> impliciet aan mee. Dat is helaas geen waanidee. ik maak de opmerking vooral
>
> Licenties en de wetten van dit land is niets om licht over te gaan.
> Ik weet van het bestaan van "Linux" sinds 1994, maar ik was niet
> geinteresseerd, pas toen ik 2 jaar geleden de GPL leerde kennen, gingen
> mijn ogen eindelijk open.

idd. Vooral de GPL heeft mij geleerd dat heel de software industrie dat er
een alternatief was voor het uren zoeken op warez sites naar illegale
stuff.

> Ik vind dat alle argumenten die kunnen gebruikt worden, ook mogen gebruikt
> worden.
>
> Gaande van de zachte aanpak:
> "Meneer de leraar, ik heb hier ietske dat bijna hetzelfde doet als Office,
> zoudt ge niet liever dat proberen ipv Word. Ge moet wel eerst opnieuw
> cursus volgen, maar dat geeft toch niet, hé"
>
> ....tot de harde aanpak
> "Zowat al uw leerlingen overtreden de WET, maar hier is een alternatief
> waarmee ze geen problemen zullen krijgen."

Het slechtste dat kan gebeuren voor MS en aanverwanten is inderdaad dat
daadwerkelijk wordt opgetreden tegen piraterij. Al die toekomstige
betalers weg...

> Dat voor applicatie X geen equivalent bestaat, is geen reden om GNU/Linux
> uit het onderwijs weg te houden.

Nee, de moeilijkheid is om dat te laten doordringen tot degenen die het
beleid bepalen. De trigger om die cursus te schrijven was het triomfalisme
waarmee minister Vanderpoortere verleden lente aankondigde dat een "o zo
voordelig" contract afgesloten was met Microsoft: slechts 1$ per jaar (of
per maand, weet niet meer) per computer. (het feit dat in dollars gerekend
werd, vond ik enorm arrogant - de euro was juist ingevoerd, maar dit ter
zijde.)

> Voor VMware hebt je een windows-licentie nodig, Wat is dan het voordeel tov
> een dual-boot?

Dual boot is mooi in theorie. In praktijk is dat niet werkbaar. Je moet
aan alles tegelijkertijd kunnen werken.